Programmering

Det finns ett förslag från Skolverket om att det ska införas programmering i skolans läroplan, framför allt i matematik och teknik. Till exempel ska eleverna tränas i att skapa, beskriva och följa olika instruktioner och använda programmering för att lösa problem.

Idag har vi börjat arbeta med programmering i vår klass. Vi pratade om vad programmering är och när den används. Vi visade en Bee-bot och förklarade hur den fungerar.

Efter det fick eleverna arbeta i en app som heter Bee-Bot. En Bee-bot är ett litet bi som man kan programmera så att det stegvis rör sig på olika sätt.

Vi pratade om hur man kan skriva Bee-botens rörelser med en programmeringskod. Vi använde oss av pilar.

Eleverna fick följande instruktion:

1. Titta på banan.

2. Skriv programmeringskoden.

3. Testa.

Blev det rätt- gå till nästa bana.

Blev det fel- ändra koden och testa till det blir rätt.

img_0622 img_0623 img_0624 img_0625 img_0626

Efter detta tog vi fram riktiga Bee-bots. Nu fick eleverna i uppgift att programmera sina Beebots så att de skulle ta sig från en startpunkt till en bestämd slutstation. Vi diskuterade hur långt varje steg var och eleverna fick sedan ha med detta i sina beräkningar när de gjorde sin programmeringskod. De lade först ut sin programmeringskod och sedan fick de testa om det blev rätt.

Vid första tillfället med Bee-bots arbetade vi så här:

Material: Bee-bots, 6 olika färgmarkeringar, siffror 1-6, programmeringspilar.

Eleverna arbetar i par.
Uppgift: Starta vid en siffra. Programmera din Bee-bot så att den går till en av färgmarkeringarna. Lägg först ut pilarna (koden) och testa sedan om det blir rätt. Om det inte blir rätt, ändra koden och prova igen tills det fungerar.
Efter ett tag lägger man ut ”hinder” i form av byggklossar mellan startpositionen och färgmarkeringen. Programmera nu din Bee-bot så att den går till en av färgmarkeringarna.

img_0627 img_0631 img_0633

Efter det har vi fortsatt att programmera med våra Bee-bots. Nästa gång gjorde vi så här:

Tillfälle 2:
Material: Bee-bots, tjock papp med rutor 15x15cm i diameter, byggklossar, kaplastavar, markering för start och mål i form av små papperslappar med häftmassa, något som tynger ner hörnen på pappen och programmeringspilar.
Eleverna arbetar i par.
Uppgift:
1. Bestäm start och mål för er Bee-bot.
2. Bygg en ”bana” där er Bee-bot ska köra.
3. Lägg programmeringskoden med programmeringspilar.
4. Programmera Bee-boten och testa sedan om ni programmerat rätt.
Om det inte blev rätt, ändra koden och testa igen.

img_0646 img_0647 img_0649 img_0651

img_0659

Tillfälle 3:
Material: samma som tillfälle 2
Eleverna arbetar i par.
Gör som vid tillfälle 2 men nu ska eleverna bygga banan så att det finns flera vägar att välja på. Programmera sedan den ”smartaste” vägen.
Eleverna får sedan prova sina kompisars banor och se om de kan programmera rätt samt välja den smartaste vägen.

Tillfälle 4:

Denna gången gällde det att vara lite klurig. Nu hade eleverna fått tips via kompisars banor och skulle nu bygga lite svårare varianter på banor. Vi bytte även programmeringskompis. Det var verkligen roligt att se dessa banor som blev betydligt mer avancerade än de som de byggt tidigare! Även denna gången provade de på andra kompisars banor och fick prova att programmera sin Bee-bot så att den tog sig från start till mål.

img_0677 img_0679 img_0680 img_0681

Vi har även testat att träna programmering på en idrottslektion. Då gjorde vi så här:
Programmering på idrottslektion

Eleverna arbetar två och två. Den ena är ”programmerare” och den andra är en Bee-bot.
Klapp på ryggen = ett steg rakt fram
Ta på höger axel= sväng vänster
Ta på vänster axel = sväng höger
Tryck på huvudet = go ( gå)
Gör 5 olika programmeringsrörelser till att börja med. Utöka med fler steg efter hand.

img_0637 img_0638

En mycket rolig, lärorik och uppskattad dag av både elever och lärare!